Louise FRAPPIER

E-Card

Louise FRAPPIER
Member of the Faculty of Graduate and Postdoctoral Studies and thereby authorized to supervise theses and Associate Professor, Department of Theatre and Director of Undergraduate Studies

2003 – PhD Études françaises, Université de Montréal
1992 – MA Études françaises, Université de Montréal

SMN 216

Office: 613-562-5800 ext. 1261

Work E-mail: lfrappi2@uOttawa.ca

Louise Frappier

Biography

Member of the Faculty of Graduate and Postdoctoral Studies and thereby authorized to supervise theses.

Louise Frappier is an Associate Professor in the Department of Theatre at the University of Ottawa. She teaches courses in theatre history and theory.

Louise Frappier studied French literature at the Université de Montréal, where she obtained an MA degree with a thesis on the representation of the book in Gérard Bessette’s novels (1992). From 1994 to 1995, she studied at the École normale supérieure de Fontenay-Saint-Cloud (France) as a foreign student before completing a Ph.D. on the sacred and the passions in French Renaissance tragedies (Université de Montréal, 2003). She then joined the “Groupe de recherche sur les entrées solennelles” (GRES) for her postdoctoral research in the Département d’études françaises at Concordia University in Montreal (2003-2005). While completing her doctoral and postdoctoral studies, she taught at the Conservatoire Lassalle, the Collège Gérald-Godin, the Université de Montréal and Concordia University. In 2006, she joined the Department of French at Simon Fraser University as an Assistant Professor.

Louise Frappier has published articles on French humanist tragedies and royal entries, as well as on Québécois theatre and literature. She recently directed a special issue on Renaissance tragedy for Études françaises (2008) and co-edited a collection on royal entries with Marie-France Wagner and Claire Latraverse (Champion, 2007). Her current research focuses on the development of French tragedy during the sixteenth century and on the representation of power in the Renaissance performing arts. In general, she is interested in the relationship between theatre, political philosophy, and the history of ideas.

Recent publications

Collective work

Joël Beddows et Louise Frappier (dir.), Histoire et mémoire au théâtre. Perspectives contemporaines, Sainte-Foy, Presses de l'Université Laval, 2016, 288 p.

Marie-France Wagner, Louise Frappier et Claire Latraverse (dir.), Les Jeux de l'échange : entrées solennelles et divertissements du XVe au XVIIe siècle, Paris, Champion, 2007, 439 p.

Journal issues

Louise Frappier et Anne G. Graham, (éds), « L’exemplarité de la scène : théâtre, politique et religion au XVIe siècle », Tangence, no 104, hiver 2014.

Louise Frappier, (éd.), « La littérature tragique du XVIe siècle en France, Études françaises, vol. 44, no 2, 2008, 165 p.

Book chapters

Louise Frappier, « "Un mélange de barbarie et de préciosité " : Garnier sur la scène contemporaine », dans Joël Beddows et Louise Frappier (dir.), Histoire et mémoire au théâtre. Perspectives contemporaines, Sainte-Foy, PUL, 2016, p. 65-81.

Joël Beddows et Louise Frappier, dans Joël Beddows et Louise Frappier (dir.), dans « L’histoire comme praxis mémorielle », Histoire et mémoire au théâtre. Perspectives contemporaines, PUL, 2016, p. 3-16.

Louise Frappier, « Bouffe ou les plaisirs de la panse!», dans Mariette Théberge, Françine Chaîné et Sylvie A. Lamoureux (dir.), Biennale Zones théâtrales 2013, Sainte-Foy, Presses de l'Université Laval, 2015, p. 100-108.

Louise Frappier, « De la satire à la consolation : la diffusion de la Réforme par le théâtre », dans Luc Vaillancourt (éd.), Rumeurs, propagande et manipulation de l’opinion publique du XIVe au XVIe siècle, Sainte-Foy, Presses de l'Université Laval (à paraître).

Marie Ange Croft et Louise Frappier, « Archibald Cameron de Locheill, ou un épisode de la guerre de sept ans en Canada (1865 et 1868) : étude d’une version dramatique des Anciens Canadiens (textes et représentations) », dans Claude La Charité et Rainier Grutman (dir.), Les Anciens Canadiens, 150 après. Préfigurations, représentations et réfractions, Québec, Presses de l'Université du Québec (à paraître).

Louise Frappier, « Le motif de l'entrée solennelle dans l'œuvre d'Agrippa d'Aubigné», dans Marie-Claude Canova-Green et Marie-France Wagner (dir.), Writing Royal Entries in Early Modern Europe (1500-1800), Turnhout, Brepols, 2013, p. 265-271.

Louise Frappier, « Image de l'Ouest canadien dans les Drames de l'Amérique du Nord de Henri-Émile Chevalier », dans Guy Poirier (dir.), Espaces francophones de la Colombie-Britannique, Ottawa, Les éditions David, 2012, tome III, p. 11-28.

Louise Frappier, « Un théâtre de papier : critique et parole dramatique dans Le Fantasque (1987-1846)», dans Marie-Eve Thérenty et Alain Vaillant (dir.), Presse, nations et mondialisation au XIXe siècle, Paris, Nouveau Monde éditions, 2010, p. 263-275.

Louise Frappier, « Le motif de la fleur de lis dans les entrées royales françaises (XVe-XVIIe siècles)», dans John Nassichuk dir.), Vérité et fiction dans les entrées solennelles à la Renaissance et à l'âge classique, Québec, Presses de l'Université Laval, 2009, p. 209-230.

Louise Frappier, « Le spectacle des passions sur la scène humaniste : fonction et statut de la lamentation dans les tragédies de Robert Garnier », dans Marie-France Wagner, Louise Frappier et Claire Latraverse, Les jeux de l’échange : entrées solennelles et divertissements du XVe au XVIIe siècle, Paris, Honoré Champion, 2007, p. 319-341.

« Louis XIII à Avignon : rhétorique jésuite et représentation urbaine dans la Voye de laict (1623) », dans Marie-France Wagner et Catherine Mavrikakis (dir.), Le spectacle dans la rue : événements, rituels et récits, Montréal, Lux, 2005, p. 105-116.

« Spectacle tragique et conception de l'histoire dans la seconde moitié du XVIe siècle en France », dans Marie-France Wagner et Claire Lebrun-Gouanvic (dir.), Les arts du spectacle au théâtre (1550-1700), Paris, Champion, 2001, p. 35-50.

Articles

Margaret Reeves et Louise Frappier, « CSRS/SCÉR (1976-2014) : Une brève histoire de la Société canadienne d'études de la Renaissance/A Brief History of the Canadian Society of Renaissance Studies », Renaissance and Reformation/Renaissance et Réforme, vol. 37, no 3, été 2014, p. 95-125.


Louise Frappier, « L’exemplarité de Jules César dans la tragédie humaniste: Muret, Grévin, Garnier », Tangence, no 104, hiver 2014, p. 107-136.

Louise Frappier, « Histoire tragique et tragédie : anatomie du pathétique dans les nouvelles de François de Rosset », Tangence, no 96, été 2011, p. 11-25.

Louise Frappier, « Construction de la figure monarchique et perfection divine dans les récits d'entrée royale à Avignon (1600 et 1622) », EMF : Studies in Early Modern France, vol. 12, 2009, p. 26-43.


Louise Frappier, « Sénèque revisité : la topique de la Fortune dans les tragédies de Robert Garnier », Études françaises, vol. 44, no 2, 2008 p. 69-83.

Fields of Interest

  • History of theatrical genres (especially tragedy)
  • Early modern French theatre (sixteenth and seventeenth centuries)
  • Urban ceremonies (especially royal entries)
  • Nineteenth-century Québécois theatre
Back to top