Courses with Variable Topics: 2019 - 2020

View Autumn 2019 or Winter 2020

Automne / Autumn 2019

Instrument

Instrument from Museum of Classical Antiquities

CLA 3110A Topics in Ancient History I (Professor: TBA)

History and Archaeology of Roman North Africa

This course deals with the history and archaeology of ancient (western) North Africa with particular focus on Roman colonization, administration, and urbanization. Topics include the prehistory of the Maghreb, Punic Africa and the ascendancy of Carthage, the Punic Wars, imperial urbanization and cities, agriculture and the economy, Septimius Severus and Leptis Magna, the early church, the Donatist schism, the Vandal occupation, the re-conquest by Justinian, and the Arab conquest.

CLA 3530 Thèmes choisis en littérature grecque et latine en traduction (Professeur: à être determiné)

Folie, troubles psychiques et pathologies comportementales dans la littérature antique

La folie était un don divin quand elle se traduisait en inspiration pour le poète ou en prophétie pour le devin, mais elle pouvait être une punition des dieux pour celui qui avait encouru leur courroux. De même, des historiens, tel Hérodote ou Suétone, ont décrit des cas surprenants de rois et d’empereurs dont la folie était notoire. De l’autre côté, se détachant de la traditionnelle interprétation religieuse, la médecine antique a tenté de trouver des explications rationnelles aux troubles psychologiques. Dans ce cours nous étudierons la vision que les anciens avaient des troubles mentaux à travers leurs écrits, utilisant notamment les papyrus, des tragédies ainsi que des traités médicaux et philosophiques.

CLA 4150 Ancient History Seminar (Professor: TBA)

Warfare and Society in the Greek World: Eighth to First Centuries BC

Warfare is the defining characteristic of ancient Greek history. On a grand scale, it was the main force for change in geopolitics and power-structures in the archaic, classical, and Hellenistic worlds. While for the individual, it was the most important driver of social mobility. Thus warfare was one of the most frequent subjects for representation in art, the main focus of nearly every history, and at the core of all major economies. And so while we will concentrate to an extent on battles, tactics, and armies, significant weight will be given to the social aspects of war, how conflict shaped entire societies, their histories, the economic and political power of families and individuals, as well as concepts of citizenship and gender. Hence, the goal of this course is to illustrate how the study of warfare is, in reality, the study of ancient Greek society itself.

LCL 4550 Auteurs grecs (Professeur: Dominique Côté)

Homère, le chant un de l’Iliade

Le cours d’auteurs grecs portera cette année sur le premier chant de l’Iliade d’Homère. Nous débuterons par une introduction à la langue homérique (grammaire et métrique) et nous traduirons ensuite le texte du chant un de l’Iliade en utilisant l’édition scolaire de P. A. Draper (Iliad, Book 1, Homer, with Notes and Vocabulary by P. A. Draper, Ann Arbor, The University of Michigan Press, 2002), qui comprend le vocabulaire du chant un de l’Iliade et l’essentiel de ce qu’il faut savoir sur les caractéristiques grammaticales et littéraires du grec homérique.


Hiver/ Winter 2020

CLA 3110 B00 Topics in Ancient History I (Professor: TBA)

Roman Imperial Sculpture and Propaganda

This course is a survey of official Roman sculpture on public monuments from the Republic down to the fourth century CE with particular focus on contextualizing imperial iconography in the contemporaneous historical and political record. Topics include veristic portraiture and patrician imperium, Caesarian visual propaganda, the formal language of the Pax Augusta and its refinement by the Julio Claudians, the iconography of military efficiency (the Column of Trajan), Hadrianic classicism, the ‘Age of Anxiety’ (the Column of Marcus Aurelius), military restoration and the big state (tetrarchic monuments), and the fourth-century revival (Constantine and Constantinople).

CLA 3130 Topics in Greek and Latin Literature in Translation (Professor: TBA)

Deception and Tricksters in Greek Literature

We will study the presence of cunning characters in Greek literature and their plans to outwit their opponents through deceptive language, fraud, disguises, and resourcefulness of every kind. We will examine excerpts from various authors, works, and genres such as the epic poetry of Homer and Hesiod, dramatic plays, stories from Herodotus and Thucydides, as well as some of the philosophical writings of Plato and Aristotle.

CLA 3510 Thèmes choisis en histoire ancienne I (Professeur: Geoffrey Greatrex)

Le monde d’Hérodote.

Le cours se basera sur «Les Histoires» (ou plutôt, «L’enquête») d’Hérodote: au fil du trimestre on lira l’ouvrage entier (en traduction française). On se penchera non seulement sur l’auteur et son œuvre, mais aussi sur le monde qu’il décrit et la manière dont il en traite.

CLA 4151 Seminar in Ancient Literature in Translation (Professor: TBA)

Cicero and Pliny: Letters from Ancient Rome

Collections of personal letters from ancient Rome give the modern reader an inside view of Roman politics and life. The first letter-writer, Cicero (106–44 BC), was a Roman statesman, lawyer and scholar from the late Republic who was a participant in or witness to some of the major events of that tumultuous period such as the Catilinarian Conspiracy, the fateful power struggle between Pompey the Great and Julius Caesar, and the assassination of Caesar himself on the Ides of March of 44 BC. Through his letters the second writer, Pliny the Younger (61–c.133 AD), provides fascinating pictures of life in imperial Rome, portraits of memorable characters and interesting stories about ghosts and legacy-hunting along with an eyewitness account of the eruption of Mount Vesuvius in 79 AD.

CLA 4551 Séminaire en littérature ancienne en traduction (Professeur: à être determiné)

Papyrologie paralittéraire et documentaire

Lire un papyrus c’est ouvrir une fenêtre sur le monde antique. On ressent de la pitié pour les infortunes du rédacteur d’une lettre, de l’indignation face à une poursuite judiciaire ou de l’étonnement en lisant un horoscope. La papyrologie paralittéraire étudie les milliers de textes que nous ont livrés les sables d’Égypte et dont la nature n’est pas littéraire : correspondance, contrats, comptes, édits, documents administratifs, papyrus magiques… Dans ce cours nous allons reconstruire, un papyrus après l’autre, la vie quotidienne des habitants de l’Égypte durant l’époque romaine en donnant une place prépondérante à la papyrologie épistolaire, magique ainsi que les textes officiels et religieux.

LCL 4100 Latin Authors (Professor: TBA)

Sallust’s Bellum Catilinae

We will read as much of Sallust's Bellum Catilinae as possible, paying close attention to grammar and syntax, but also to the historical details of one of the most remarkable events of the Late Republic, the botched coup of L. Sergius Catilina in 63 BCE. Text: Sallust's Bellum Catilinae, ed. J. T. Ramsey, 2nd ed., Oxford, 2007.

SRS 4507 Thèmes choisis en religion et culture (Professeur: Michel Gardaz)

La Civilisation islamique (VIIe- XVIe siècles)

L’objectif du cours est d’introduire les étudiants(es) à l’histoire de la civilisation islamique. Le cours présente une vision globale du monde musulman et des principaux aspects de son histoire depuis le temps de Muhammad jusqu’à l’âge d’or de l’empire ottoman.

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